7 eenvoudige voedingstips om te beginnen met het verbeteren van je gezondheid en het verhogen van je geluksgevoel

Created with Sketch.

Waar ik zelf heel erg op let om er voor te zorgen dat ik een gezond gewicht houd, dat ik mij energiek voel, dat ik emotioneel in balans blijf en dat mijn darmen zo rustig mogelijk blijven, zijn de volgende 7 dingen:

  1. ZO WEINIG MOGELIJK ETEN EN DRINKEN MET GERAFFINEERDE WITTE SUIKERS

    Waarom?
    Door te veel witte suikers krijg ik enorme hoogte verschillen in mijn bloedsuikerspiegel, waardoor ik constant trek houd, sneller een algeheel leeg gevoel heb, sneller hoofdpijn krijg, sneller moe ben en ook emotioneel sneller uit balans raak. Daarnaast krijg ik ook een slechtere huid, onrustiger tandvlees en heb meer last van mijn menstruatie.

  2. GEEN ETEN EN DRINKEN MET KUNSTMATIGE ZOETSTOFFEN. DUS OOK GEEN LIGHTCOLA ETC.

    Waarom?
    Onder andere omdat kunstmatige zoetstoffen zorgen voor een enorme disbalans in je hormoonhuishouding (wat trouwens ook gebeurt als je bloedsuikerspiegel te veel hoogte verschillen heeft).
    Je denkt dat het gezonder is en je er minder van aankomt dan als er gewone witte suikers in zitten, maar het tegendeel is waar.

  3. ZO WEINIG MOGELIJK MELK EN YOGHURT VAN DE KOE.

    Waarom?
    Ik ben dol op melk, yoghurt en ijs. Maar in de tijd dat ik dit elke dag at en dronk, had ik erg veel last van mijn darmen, daardoor een opgezette en pijnlijke buik (gevoelig darm syndroom) en was ik behoorlijk opgezet. Toen ik hiermee stopte, werden mijn darmen al een stuk rustiger en kwam ik weer op mijn normale gewicht.
    Heel af en toe trakteer ik mezelf nog wel op een lekker ijsje. 🙂
    Veel mensen binnen de gezondheidswereld zeggen dat je beter helemaal geen koemelkproducten kunt nemen. Zelf neem ik af en toe wel een lekker stukje kaas of doe wat mozzarella in mijn salade.
    Daar krijg ik geen last van. Je kunt zelf uitproberen wat voor jou het beste werkt.

  4. ZO WEINIG MOGELIJK BROOD, CRACKERS, PASTA’S EN ANDERE ZETMEELPRODUCTEN WAAR GLUTEN IN ZITTEN.

    Waarom?
    Ik ben ook zeer gek op brood, crackers en koekjes maar blijkbaar ben ik gevoelig voor te veel gluten (zijn veel meer mensen gevoelig voor zonder dat ze dat weten) en reageren mijn darmen hierop als ik hier te veel van eet.

    Ook krijg ik veel sneller trek als ik veel van deze producten eet. Het zijn namelijk snelle koolhydraadbommen waardoor je bloedsuikerspiegel (en je gehele hormoonspiegel) uit balans raakt.

  5. VEEL FRUIT EN GROENTEN EN ANDERE NATUURLIJKE ONBEWERKTE PRODUCTEN ZOALS HAVERMOUT, ONGEBRANDE NOOTJES, PITJES, ZADEN, KRUIDEN EN SUPERFOODS.

    Het beste is om meer groenten te nemen dan fruit omdat te veel fruitsuikers ook je bloedsuikerspiegel en dus je hormoonspiegel uit balans kunnen halen.
    Maar fruit is wel heel gezond en belangrijk om te eten! Het gaat er alleen om dat je op de verhouding groenten en fruit let.

    Daarnaast kan het zijn dat jouw darmen niet bestand zijn tegen te veel rauwe groenten. Je krijgt dan juist extra veel last van je darmen. En ook de voedingsstoffen worden dan niet goed opgenomen.
    We hebben altijd geleerd dat er meer voedingsstoffen zitten in rauwe groenten en fruit dan in gekookte groenten en fruit.
    Vanuit de Ayurvedische / oosterse geneeskunde zeggen ze dat er meer dan genoeg gezonde voedingsstoffen in gekookte groenten en fruit zitten en dat deze op deze manier vaak beter door het lichaam worden opgenomen. Dat betekent niet dat je alles moet koken. Luister vooral naar waar jij behoefte aan hebt. Als je goed leert luisteren naar je lichaam weet je precies wat goed en minder goed voor je is voor dat moment.

  6. GENOEG DRINKEN

    En dan gaat het vooral om water en kruidenthee. Ik drink ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds heerlijke kruidenthee. Daar neem ik echt even de tijd voor. Tussendoor drink ik in totaal zo’n 6 glazen water. Dit hangt ook af van hoe warm het is qua weer.

    Waarom?
    Als ik genoeg drink heb ik veel meer energie! Dit heeft o.a. te maken met de afvalstoffen die dan beter uit je lichaam verwijderd kunnen worden. Ook mijn huid is veel minder droog.

    Ik drink trouwens niet tijdens het eten. Ik houd hier minimaal een kwartier tussen. Dit is beter voor het verteren van het voedsel.


  7. NEEM DE TIJD, ZORG DAT JE LEKKER EN GEVARIEERD EET, EN GENIET HIERVAN!

    Hij staat als laatste maar is zeker niet het minst onbelangrijk. Misschien zelfs wel het belangrijkst.

    Waarom?
    Word ik heel rustig en gelukkig van.
    En als je je gelukkig voelt en niet te gestrest, worden de voedingsstoffen veel beter verteerd en opgenomen.
    Ze zeggen altijd “je bent want je eet” maar eigenlijk is het nog beter om te zeggen “je bent wat je verteert”
    Je kunt hele gezonde voeding tot je nemen, maar als het niet goed wordt verteerd heb je er weinig aan. Het is zelfs zo dat de voedingsstoffen die niet goed zijn verteerd reststoffen worden in je lichaam die voor allerlei klachten en ziektes kunnen zorgen.

Ieder mens is uniek en reageert daarom anders op voeding:

Ieder mens is uniek en reageert daarom anders op voeding, ook omdat iedereen een ander en uniek verteringsstelsel heeft.
Maar het blijkt dat veel mensen baat hebben bij de bovenstaande 7 tips.
Ze verliezen gewicht, zijn minder snel moe, hebben minder schommelingen in hun emoties en ook minder snel de neiging om te snaaien.

Wil je meer weten en kunnen op het gebied van gezonde voeding en leefstijl?

Wil je precies weten waarom deze 7 en nog veel meer andere tips en adviezen jou kunnen helpen bij het verbeteren van jouw gezondheid? Wil je weten hoe je een gezonde leefstijl kunt integreren binnen je dagelijks bestaan? Wil je voeding ook gebruiken als medicijn tegen bepaalde lichamelijke klachten en als middel om nog dichter bij jezelf te komen (meer zelfvertrouwen en kunnen voelen wat goed is voor jou)? Dan raad ik je aan om een online cursus te doen bij Oersterk (Richard de Leth).

Ja ik word gesponsord door Oersterk (anders kan ik dit mooie werk ook niet doen) maar ik laat mij alleen sponsoren door partijen die ik zelf uitkies, waarvan ik vind dat dat echt een toegevoegde waarde heeft en het je écht kan helpen. Anders ga en kan ik het je niet adviseren. (Dit geldt dus ook voor alle andere partijen die ik promoot op deze website)
Mijn missie is om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen bij het terugbrengen naar zichzelf.
Oersterk is ook echt een oersterk en eerlijk merk, want ook Richard de Leth heeft naast zijn enorme kennis op het gebied van gezondheid en geluk (hij is arts en heeft nog tientallen andere diepgaande opleidingen gedaan op het gebied van gezondheid en geluk) een missie!
Én hij kan de stof met zijn enorme passie voor wat gezonde voeding en leefstijl met ons kan doen, als geen ander uitleggen en overbrengen. Jij (en misschien ook wel jouw familie en vrienden) hebt hier je hele leven wat aan, mits JIJ ER ZELF voor kiest om je leefstijl te veranderen en jezelf gezonder te maken.

Wij zijn OERsterk. Onze missie is om 1 miljoen mensen oersterk te maken. Door een gezonde leefstijl. Doe je mee? We leren je graag hoe je met drie momenten per dag je leefstijl positief verandert: Gezond eten, bewegen en ontspannen. We maken het makkelijk en leuk voor je. En het levert je veel op. Minder klachten, meer energie en lekkerder in je vel met OERsterk. 
Lees meer

Interessante boeken op het gebied van gezonde voeding:

Misschien vind je deze berichten ook interessant:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.