Structureel minder stress en meer rust in je hoofd

Grote kans dat de titel hierboven jouw interesse heeft gewekt omdat je te lang te veel stress ervaart in je leven (=chronische stress) en je wilt weten hoe je dit structureel kunt verminderen en dus tot meer rust en ontspanning kunt komen binnen je dagelijkse bestaan.

Het woordje structureel wil zeggen dat het dus niet iets is wat je af en toe nodig hebt omdat je een stressvolle periode hebt gehad en je je lichamelijk en geestelijk weer wilt opladen. Nee je wilt er graag naar toe werken dat je tot het einde van je leven binnen je dagelijkse bestaan meer ontspanning in je lijf en meer rust in je hoofd ervaart.


Waardoor ontstaat chronische stress?

Eerst is het goed om te weten waardoor chronische stress ontstaat (heel veel mensen kampen hier onbewust mee) en hoe we de stress structureel kunnen verminderen. Chronische stress in ons lichaam en drukte in ons hoofd ontstaat door ons eigen gedrag. Dat wil zeggen door de dingen die we doen en denken. Het is ons gedrag dat er voor zorgt welke prikkels we opzoeken en hoe we met deze prikkels omgaan. Nou zou je misschien zeggen, dan veranderen we toch gewoon het gedrag dat ons stress geeft in gedrag dat ons meer ontspanning geeft. Ja dat is ook zeker wat we te doen hebben! Alleen hebben we er ons van bewust te zijn dat je je gedrag hierin niet zomaar even veranderd. We hebben hier bewuste aandacht aan te besteden en de juiste tools in te zetten.

Waar heeft het gedrag waardoor we chronische stress krijgen mee te maken?

Het gedrag dat ons chronische stress geeft heeft voor een zeer groot gedeelte te maken met hoe we geleerd hebben en ook onszelf geleerd hebben om vanuit een bepaalde bril naar alles te kijken. We moeten zoveel van onszelf en we geloven daarin in ons eigen verhaal, in wie we zijn en wat we allemaal hebben te doen.


Robert Bridgeman schrijft het volgende in zijn boek Rust:
We moeten de hele dag alles van onszelf. Op tijd op afspraken zijn, presteren binnen onze werkomgeving, deadlines halen en opdrachten tot een goed einde brengen, we moeten kinderen naar school, muziekles, zwemles en drie verschillende sporten brengen en natuurlijk contacten onderhouden met alle mensen die we kennen en ooit gekend hebben. We willen dat iedereen ons leuk en aardig vindt en overal goed in zijn is een minimale bestaanseis. We verplichten onszelf te sporten, we willen een eigen zaakje naast onze baan, een baantje naast onze eigen zaak en toch nog even die studie meepakken of die cursus doen. Ook thuis moet alles voor elkaar zijn. Al dat moeten maakt ons druk, heel erg druk.

Deze drukte en stress proberen we dan te verminderen d.m.v. uitstellen of niet aangaan van pijnprikkels en het opzoeken van genotsprikkels (waaronder de social media prikkels) dat ons uiteindelijk alleen nog maar meer stress geeft.

We hebben de werking van ons brein, zenuwstelsel en hormoonstelsel te begrijpen

En het is de werking van ons brein in samenspel met ons zenuwstelsel en ons hormoonstelsen die ons in het van alles moeten, het niet aangaan van pijnprikkels en het genotszoeken houdt. Vooral het pijn-genotscentrum heeft hier een zeer groot aandeel in. Dit centrum zit in het oerbrein waar veel van onze beslissingen en gedachten automatisch plaats vinden.

Het is daarom goed om te weten hoe ons brein, zenuwstelsel en hormoonstelsel werken en op elkaar zijn afgestemd en welke tools we kunnen inzetten om dit hele systeem niet tegen maar voor ons te laten werken, zodat we structureel veel meer rust in ons hoofd en veel meer ontspanning in ons lichaam krijgen.

Boeken die inzicht geven in je gedrag, je brein, zenuwstelsel en hormoonstelsel en jou de tools geven om structureel meer rust in je hoofd te krijgen:

Het leven wordt steeds drukker. Steeds meer prikkels, informatie en zaken die je aandacht vragen. Smartphones, media, deadlines. Binnen een week ontvang je evenveel informatie als honderd jaar geleden in een heel leven. Dat die drukte ergens ten koste van gaat is wel duidelijk. Continu iets aan je hoofd hebben is nadelig voor je levenskwaliteit. Om tot rust te komen, ga je met vakantie, misschien wel naar een ver oord, maar is dat werkelijk nodig? Wat als je hier en nu rust kunt ervaren? Als je wel druk bent, maar je niet meer druk hoeft te maken? Als je de werking van je hersenen en zenuwstelsel begrijpt en over de juiste technieken beschikt om meer rust te ervaren? En hoe zorgen ze binnen een groot bedrijf als Google eigenlijk voor rust en ontspanning? Dit boek leert je rust te integreren in je leven om zodoende een meer ontspannen, intenser en bewuster leven te krijgen.

Brain Balance Expert Charlotte Labee deelt in ‘Overprikkeld brein’ de laatste wetenschappelijke kennis over ons vaak overprikkelde en oververmoeide brein. Charlotte helpt je om symptomen van overprikkeling te herkennen en geeft concrete handvatten om je brein en leven weer in balans te krijgen. Ze laat zien hoe je door aan de slag te gaan met voeding, beweging, ontspanning en verbinding binnen 10 weken meer rust ervaart en je energie terugkrijgt.

Met:

– inzichtelijke informatie over je brein en wat het nodig heeft

– belangrijke en bruikbare theorie over overprikkeling

– 10-wekenplan om alle kennis toe te passen

– aanvullende opdrachten voor je brein via online platform

We hebben allemaal op z’n tijd (zelf of in onze omgeving) te maken met problemen, stress, tegenslagen, perfectiedrang trauma’s.. We leven in een snelle ingewikkelde wereld die ook nog es tot in onze huiskamers doordringt dmv tv en internet.

-Lange tijd zochten we het antwoord op stress-en angstklachten in onze hersenen. Recent onderzoek toont aan dat we verder moeten kijken. Cruciaal is de nervus vagus, die door je hele lijf loopt en in contact staat met al je organen. Via de nervus vagus kun je positieve boodschappen aan je lijf geven. Verbinding maken met anderen is daarvoor cruciaal. –

Wat is de nervus vagus eigenlijk ? Het is een zwervende zenuw, die door ons hele lichaam zwerft en die veel impact heeft op je fysieke en psychische welzijn. Je kunt er zelf invloed op uitoefenen om je gezondheid een boost te geven. De NV is wellicht de belangrijkste van de 12 hersenzenuwen en met de meeste functies.

Veel mensen denken dat stress een psychisch probleem is maar het draait vooral om hormonen bij stress, om stresshormonen én om gelukshormonen. Zodra je stress ervaart maakt je lichaam onmiddellijk stresshormonen aan. Die ontregelen van alles in je lijf, onder meer de productie van gelukshormonen. Zo raak je uit balans, kunnen burn-outklachten de kop opsteken en kun je je vermoeid, angstig of depressief gaan voelen. Het goede nieuws is dat je dit probleem kunt oplossen door de juiste voedingsstoffen in te zetten om je stress te verminderen. Bovendien kan je lichaam met weer andere voedingsstoffen nieuwe gelukshormonen aanmaken. Zo kun je de balans herstellen waardoor je je minder gestrest en gelukkiger gaat voelen. Maar het draait niet alleen om voeding in dit boek, je krijgt nog honderden andere handreikingen om van stress naar geluk te komen!Met stressologie:

•verminder je stress en word je veel stressbestendiger
•voorkom je een burn-out of herstel je sneller van een burn-out
•kun je uit een depressie komen en zul je je gelukkiger gaan voelen
•zul je beter slapen en krijg je meer energie
•verbetert je algehele gezondheid en welbevindenDit boek Van stress naar geluk is een goede travel guide hoe wij uit de verstikkende gevoelens van de chronische stress weer onze weg kunnen vinden naar de natuurlijke harmonie waarin we gelukkig kunnen zijn.

Mogelijkheden op het gebied van coaching, trainingen om chronische stress tegen te gaan:

Chronische stress ontstaat dus door ons eigen gedrag. Door de dingen die we doen en denken en hoe ons brein, zenuwstelsel en hormonen een samenspel hierin hebben.

Om chronische stress tegen te gaan kun je dus het beste via je lichaam en psyche werken (lichaam, geest en ziel werken samen). Omdat de juiste voedingsstoffen en gezonde beweging een enorme invloed hebben op jouw brein, zenuwstelsel en hormoonstelsel en deze weer invloed hebben op jouw gedrag maar ook meteen een effect hebben op het reduceren van het stresshormoon cortisol, kan het heel goed voor je zijn om te beginnen met het het inzetten van een gezonde leefstijl.
Maar hoe doe je dit? Want ook hier heb je te maken met het veranderen van gewoontegedrag en weten we vaak ook niet wat nou echt gezond voor ons is. Het kan daarom fijn zijn om hier gecoacht in te worden of om een onlinetraining te volgen op het gebied van voeding en leefstijl.

1 op 1 coaching tegen chronische stress:

Als je kiest voor 1 op 1 coaching kies dan een goede leefstijl – vitaliteitscoach die jou vanuit een holistisch oogpunt coacht. Holistisch wil zeggen dat alles met elkaar samenhangt. Lichaam, geest en ziel hebben alle invloed op elkaar. Een leefstijlcoach die vanuit een holistisch oogpunt coacht zal jou niet alleen adviseren op het gebied van voeding, beweging etc. maar zal ook met jou willen kijken naar wat eronder jouw gedrag zit. Daarmee pak je het van verschillende kanten aan en is de kans dat de klachten terugkomen veel kleiner. Je kunt jezelf daardoor ook beter coachen omdat je weet waar het vandaan komt en wat je hier tegen kunt doen.
Kijk en vraag dus goed als je een coachpraktijk op het oog hebt of het gehele plaatje wordt meegenomen.
De leefstijl- en vitaliteitscoaches van Oersterk zijn sowieso allemaal holistisch opgeleid. Dus als je het lastig vindt om een goede coach te vinden dan kan ik je de coaches van Oersterk zeker aanraden.

Goede onlinetrainingen op het gebied van voeding & leefstijl:

Hoef je nog niet direct 1 op 1 gecoacht te worden maar zou je wel een goede online training willen volgen op het gebied van voeding & leefstijl? Dan raad ik je ook hier de kennis en expertise van Oersterk aan:

Wij zijn OERsterk. Onze missie is om 1 miljoen mensen oersterk te maken. Door een gezonde leefstijl. Doe je mee? We leren je graag hoe je met drie momenten per dag je leefstijl positief verandert: Gezond eten, bewegen en ontspannen. We maken het makkelijk en leuk voor je. En het levert je veel op. Minder klachten, meer energie en lekkerder in je vel met OERsterk. Ga naar onze website


Misschien ook interessant voor jou:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *