Elke dag is als het bouwen van een huis

Onderstaande tekst komt uit het boek Rust van Robert Bridgeman en heeft mij in beweging gezet om eerder op te staan en de dag heel rustig te beginnen met de ene keer rustig harlopen en de andere keer 10 tot 30 minuten yoga (yoga with Adriene op Youtube) en nog 10 minuten rust- of ochtendmeditatie (geleide meditatie van John Sarbach op Spotify). Daarna alle tijd om mij af te spoelen (soms koud, soms warm) en te beginnen aan een gezond en vullend ontbijt waarvan ik in alle rust geniet zonder allerlei extra prikkels van mijn telefoon of computer. Het geeft een enorm rustige en fijne basis waar ik de hele dag profijt van heb. Ik ben veel rustiger in mijn hoofd ondanks de drukte en prikkels om mij heen en de dingen die gedaan moeten worden. Ook logisch want alle stofjes en hormonen die voor rust of stress zorgen zijn dan veel meer in balans dan als je gehaast met de dag begint.

Robert Bridgeman zegt dus in zijn boek Rust het volgende:

Elke dag is als het bouwen van een huis. Je begint in de ochtend met de fundering, en de stevigheid daarvan bepaalt het verloop van de dag. Natuurlijk kun je niet alles beinvloeden, maar je kunt wel bepalen hoe je er mee omgaat. Als je laat opstaat, snel doucht, ontbijt uit het vuistje, koffie achteroverslaat en halsoverkop naar je werk vliegt, geef je daarmee de dag een rommelig en gehaast fundament. Vroeg opstaan, rustig mediteren en misschien wat beweging of yoga doen, ontbijten aan tafel met een kaarsje aan en klassieke muziek op, rustig douchen en vervolgens op je gemak naar je werk geeft een heel andere dynamiek.

Het geheim is dat je de pijn van vroeger opstaan gaat vergelijken met de pijn van een haastige start van je dag en het effect ervan op de rest van je dag. Dit laatste is veel groter en omvangrijker. Vervolgens vergelijk je het genot van het effect van vroeg opstaan en een ontspannen begin van je dag met het genot van langer slapen. Dit laatste stelt dan eigenlijk niet zoveel meer voor.

Maar! Als jij dit ook wilt proberen en ervaren, geef jezelf wel de tijd om aan een nieuwe ochtendroutine te wennen. Als het je moeite kost, doe het stapje voor stapje. En het geeft niet als je terugvalt of dat het gewoon even niet lukt. Zie het als een proces waarin jij je ontwikkelt. Je hersenen hebben de tijd nodig om nieuwe routines tot zich te maken. Blijf daarom altijd lief voor jezelf en pak het rustig weer op. Zeg niet tegen jezelf dat je het niet kan, want je kan het wel. Geef jezelf de tijd.

Wil jij meer weten over wat je kunt doen voor structureel meer rust in je hoofd en minder stress in je lijf?

Lees het boek:

Het leven wordt steeds drukker. Steeds meer prikkels, informatie en zaken die je aandacht vragen. Smartphones, media, deadlines. Binnen een week ontvang je evenveel informatie als honderd jaar geleden in een heel leven. Dat die drukte ergens ten koste van gaat is wel duidelijk. Continu iets aan je hoofd hebben is nadelig voor je levenskwaliteit. Om tot rust te komen, ga je met vakantie, misschien wel naar een ver oord, maar is dat werkelijk nodig? Wat als je hier en nu rust kunt ervaren? Als je wel druk bent, maar je niet meer druk hoeft te maken? Als je de werking van je hersenen en zenuwstelsel begrijpt en over de juiste technieken beschikt om meer rust te ervaren? En hoe zorgen ze binnen een groot bedrijf als Google eigenlijk voor rust en ontspanning? Dit boek leert je rust te integreren in je leven om zodoende een meer ontspannen, intenser en bewuster leven te krijgen. Beweging, ademhaling en meditatieoefeningen hebben een rol, maar ook moderne technieken helpen je verrassend gemakkelijk tot rust te komen. Het resultaat? Lekker genieten van je leven, werk en geliefden.

Onderstaande artikelen zijn misschien interessant voor jou:

Hoofdthema’s Op reis naar geluk:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *